Community hours. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Vera Posthumus - WaarBenJij.nu Community hours. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Vera Posthumus - WaarBenJij.nu

Community hours.

Door: ~!*Vera*!~

Blijf op de hoogte en volg Vera

06 Maart 2006 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hey lieve mensen daar in ons koude kikkerlandje!

Want jah ik heb gehoord over sneeuw, sneewstormen en meer van dat leuks! Nou om jullie allemaal even gerust te stellen: Hier was het gister denk ik wel 35 graden, maar dan wel weer met het geluk dat er een lekkere flinke zee “ bries” staat! Met andere woorden je verbrand als een gek en de sla waait je van je vork af. Wat dus bij sommige ( jah ik was het jah...) ook echt gebeurde... Maar goed jullie willen waarschijnlijk ( denk ik, hoop ik...) lezen wat ik afgelopen week allemaal gedaan heb... Ten eerst drie dagen paniek op de campus: dinsdag bleek het internet het niet meer te doen. En woensdag was een Public Holiday, dus jah dan werken die internetmannetjes natuurlijk niet. En dan moet je dus helemaal wachten tot donderdag. En dan zijn drie dagen best lang voor alle internet verslaafden onder ons. ( Waar ik er natuurlijk geen een van ben ;))

Verder ben ik afgelopen week druk bezig geweest met mijn community hours. Hier in Zuid-Afrika is het verplicht voor de studenten om 90 uur community hours per jaar te doen. Dat zijn dus uren die je vrijwillig werkt voor de gemeenschap. Dit kan van alles zijn. Maar goed, nu moeten wij dus, omdat wij hier 5 maand zijn, 45 uur community work doen. Gelukkig is er volop de gelegenheid. Vooral de 4 PABO studenten die hier zijn kunnen onze hulp goed gebruiken. Vooral in de townships. En voor ons zit er de leuke bijkomstigheid bij dat we deze uren mogen gebruiken voor vrije studiepunten, die wij dan weer moeten halen. En dat is waar ik dus woensdag en zaterdag mee bezig ben geweest. Ten eerste woensdag: met z’n 7 en zijn we naar het Activiteiten centrum geweest in de township. Het was de bedoeling dat we ongeveer 50 kinderen bezig zouden houden met allerlei leuke spelletjes enzo. Het plan lag er en was er helemaal klaar voor. En wij ook. Maar...toch hadden we het een beetje verkeerd ingeschat. De kinderen zijn weinig gewent aan autoriteit ( niet dat ik dat heb, maar je snapt het wel....) en zijn redelijk agressief. We zouden eigenlijk de hele dag, van 10 tot 3, die kinderen bezig houden. Om elf uur hebben de lunch er maar vast ingegooid want de kinderen werden erg druk. En dus ook rond twaalf uur maar helemaal gesloten. Het werd te druk en de kinderen luisterden niet meer. Is natuurlijk ook wel lastig als wij engels praten en zij Xosa...Uiteraard was het wel weer een zeer goede leerervaring en ik ga zekers nog weer terug, alleen dan wel met een stel pabo’ers, die waarschijnlijk iets meer de overhand hebben!

En zaterdags nog meer community hours gemaakt. Shamwari is een heel duur, redelijk bekend game reserve park. Er komen veel bekende mensen en Tiger Woods is er getrouwd. Nu denken jullie natuurlijk allemaal waar gaat dit naar toe....nou naar mn werk haha! Ik heb er zaterdag gewerkt. De reden was niet al te leuk: er was een ernstig ongeluk gebeurt en een aantal medewerkers van het park waren bij dat ongeluk omgekomen. Doordat de rest van de medewerkers graag naar de begrafenis wilden hadden ze ons nodig. Maar uiteindelijk bleek het weer de enige echte Zuid-Afrikaanse werkverschaffing te zijn! De bedoeling was dat er iemand in de afwas zou staan, iemand in de bar en dan nog drie voor algemeen. Het algemeen zou zijn kamers schoonmaken, ober spelen en turn down service ( bed open leggen, gordijnen dicht etc.) Het bleek dat het lodge was met 6 kamers. 2 ervan zouden schoongemaakt moeten worden, maar ze waren ’s ochtends al schoongemaakt dus hoefden we ze alleen nog even te checken...Met z’n 4en twee kamers....Oke goed. Toen was het lunch tijd. Raden hoeveel gasten we hadden..... 5! Echt ongelovelijk! Wij met z’n drieen in de afwas. De eerste met de hand afwassen, de tweede afspoelen en de derde bestek poeleren ( weet niet zo goed hoe je dat schrijft...) Beetje triest. Daarna met z’n 5en per kamer de turndown service gedaan en toen konden we weer naar huis... Echt straks kom ik terug en vragen ze me wat ik geleerd heb hier: Nix doen en hoe je precies met 10 man moet doen wat 1 persoon ook kan doen, en hoe je er zo lang mogelijk over kan doen! Maar goed, al met al was het wel gezellig: Vera op stap met 4 jongens. Oh jah dat had ik nog niet verteld haha! ;) We gingen met z’n 5en en ik was het enige meisje...en denk maar niet dat ze dan aardig tegen je doen of zo....

Zondag heb ik verder lekker nix gedaan. Er stonden heel wat mailtjes en huiswerkjes enzo op het programma, maar dat programma werd al redelijk snel vervangen door in de zon liggen, nix doen. Best lekker moet ik zeggen.

Eigenlijk weet ik neit meer precies wat ik de rest van de week gedaan heb, dus het zal wel niet zo belangrijk zijn geweest. Daarom kan ik nu wel weer afsluiten! Haha!
Ik hoop dat jullie allemaal even een berichtje achterlaten, als teken van leven enzo! Is leuk!!! :D

Nou lieve mensen, Tot volgende week! Kuzz
~!* Vera *!~

  • 07 Maart 2006 - 10:56

    Annemarie:

    Ik ben de eerste met een berichtje!
    Sta nu te praktijken op de FrontDesk, ole! Is mijn eerste dag en ben er nu al klaar mee, maar ja! Mijn beloofde mailtje laat nog even op zich wachten. Als alles af is en het rustig is komt het snel!
    kus anne

  • 07 Maart 2006 - 13:55

    Debbie:

    Hey meissie,

    Owh wat verlang ik naar de zomer zeg. Luieren in de zon zwemmen in het water wat heerlijk. Zo te lezen leer je niet echt veel, maar ja des te makkelijker om je module te halen en je weet nu ook steeds beter om met afrikaantjes om te gaan ( hahaha). Hey wijffie veel plezier en geniet van alles zoals ik altijd tegen je zeg.

    Dikke kus

    Debbie

  • 07 Maart 2006 - 14:20

    Irene:

    Ik heb mijn eerste 2 dagen material management erop zitten haha wat een baan. Maar ok Ik ben erg druk met het bestuur enzo komt zo dicht bij nu dus ben echt bijna niet meer thuis maar ok. Ik mail je als ik het wat minder druk heb hihi.
    Kusje

  • 07 Maart 2006 - 19:05

    Pap Mam En Oma B.:

    erg leuk om alles weer te lezen en een pracht foto met die twee schatjes arjen heeft een paar foto's uitgeprint

  • 09 Maart 2006 - 09:13

    Simone:

    He Nichtje! Leuk om de site eens even te bekijken. Wel wat laat natuurlijk maar vanwege allerlei activiteiten, drukte, stress etc. er nog geen tijd voor genomen. Blij dat het allemaal goed met je gaat. En die warmte, doe er wat van in een envelopje en stuur het even op.... Heb je ons kaartje al gehad?

  • 14 Maart 2006 - 07:59

    Geke Buimer:

    Zo te lezen leer je echt veel. Ik sprak je moeder gisteren. Ze vertelde van je website. Leuk om te lezen wat je ervaringen daar zijn. Ik wens je nog veel plezier en ik zal nog weleens vaker je avonturen lezen. Groeten Geke

  • 15 Maart 2006 - 16:29

    Ria & Ed:

    Hai Veertje! wat leuk om je verhalen te lezen - je enthousiasme is aanstekelijk!! wat een prachtige dierengalerij liet je ons zien - om jaloers te worden. Hier is alles oke! afgelopen zondag een gezellige dag met Betha en Jaap gehad - lekker bijgepraat en we hebben het natuurlijk ook over jou gehad! Hou je goed, zorg goed voor je zelf ! blijf schrijven - wij blijven je volgen.
    lieve groetjes
    ria en ed

  • 16 Maart 2006 - 03:14

    Yvon:

    hey meid! hoe is het? lekker weer nu daar he? hier ook man, heerlijk!! waar blijven de partypics? omgeving is mooi!! school bevalt ook nog goed? hier is t echt vet! kus yvon

  • 16 Maart 2006 - 11:20

    Kelly:

    hey veertje..
    bij jouw is idd t weer stukken beter dan bij ons..ik ben nu een beetje ziek.. maar hoop dat ik zaterdag weer beter ben want dan ga ik naar Barcelona.. ook een beetje zon. zo te zien op de foto's heb je t daar reuze naar je zin. en je hebt/ had wel een erge drukke baan :-p .. lees snel weer wat van je en hopelijk weer met nieuwe foto's

    grtzz kelly

  • 16 Maart 2006 - 14:31

    Ed Oldengarm:

    Het weer valt best mee.
    Sinds zondag t/m woensdag prachtig winterweer.
    Nu bewolkt maar geen neerslag. Ik ga het weekend maar eens een brief schrijven.

  • 18 Maart 2006 - 16:10

    Tresie:

    Beetje late reactie dit,maar je schrijfsel is toch echt met veel enthousiasme ontvangen hoor! Henk en Kevin zijn de hele dag al naar de "Zuiderzee rally"...hun tenen vriezen eraf maar ze genieten volop! Kelly is net op weg naar Barcelone dus ik ben "home a lone".Kan wel wat zonne-energie gebruiken en kijk echt uit naar de zomer én naar jou fantastische fotoreportages( want mooi zijn ze !)Kalm aan hé(grapje)en de groetjes. Henk en Tresie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Vera

Na een aantal reizen over de wereld, ben ik voor nu weer even in Nederland aanbeland. Voor hoe lang, is nu de meest gestelde vraag! Het antwoord daarom is: een paar maandjes. Want het volgende avontuur staat al weer klaar! Een paar maandjes bij vriendinnetje Marjon op bezoek op Aruba lijkt me toch wel een zeer goed plan! Dus binnenkort weer nieuws! Liefs Vera x

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 54502

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 05 April 2009

Er lekker tussen uit op Aruba

20 Augustus 2007 - 01 Oktober 2008

Stage in Engeland

03 Februari 2006 - 09 Juli 2006

School in Afrika!

Landen bezocht: